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대속적 유추 (Redemptive analogies)

페이지 정보

KNB 작성일17-04-20 23:47 조회86회 댓글0건

본문

Don과 Carol Richardson 선교사 부부는 뉴기니의 석기 시대 부족들에게 복음을 전하는 일이 아무런 진전이 없다고 생각했습니다. 두 사람의 캐나다인 선교사 부부는 낙심 끝에 아무래도 그 곳에서의 사역을 포기하고 다른 선교지로 찾아야 하겠다고 생각하였습니다.

Missionaries Don and Carol Richardson seemed to be making no progress trying to share the gospel with a Stone Age tribe in New Guinea. The discouraged young Canadians felt like giving up and moving to a different place.

 

그러던 어느 날 Sawi부족의 추장이 원수관계의 다른 부족과 화친을 맺는 모습을 목격하였습니다. 추장은 평화의 언약 체결의 일환으로 자신의 어린 아들을 상대 부족에게 넘겨주었습니다. Richardson 선교사 부부는 그 중요한 예식의 의미에 관한 설명을 들으면서 복음서의 이야기를 떠올렸습니다. Sawi부족이 바로 인간과 창조주 사이의 영원한 평화를 이룩하신 하나님의 ‘평화의 아들’인 예수를 바라 볼 수 있어야 한다는 생각을 한 것입니다. Sawi부족이 그 사실을 이해할 수만 있다면 분명히 영적인 향상이 있을 것이라고 믿었습니다.

Then, one day they watched the Sawi tribal chief make peace with an enemy tribe. To seal the peace pact, the chief gave his infant son to the other tribe. As the Richardsons listened to explanations of that solemn ceremony and its underlying meanings, parallels with the Gospel story jumped out at them. The Sawi needed to see that Jesus was God’s “peace child” who has made possible lasting peace between humanity and its Creator. If the Sawi could wrap their minds around that idea, perhaps a spiritual leap forward would come.

 

Richardson부부는 Sawi부족의 평화 체결 의식을 예로 들면서 예수님께서 이 땅에 오신 의미와 목적을 설명하였습니다. 자신들의 전통을 예로 들어 설명하는 복음의 내용을 들으면서 Sawi부족의 눈과 마음이 열리기 시작했고 드디어 예수를 개인적 구주로 영접하는 일이 가능해 졌습니다.

The Richardsons did use that peace-making ceremony to explain the coming of Jesus into the world. The illustration from their own culture opened the eyes and then the hearts of the Sawi. Members of the tribe began accepting Jesus as their Savior and Lord.

 

남편인 Don은 그 때의 경험을 바탕으로 ‘평화의 아들’ (Peace Child) 이라는 제목의 책을 펴냈고, 그 책이 베스트 셀러가 되면서 그 선교사 부부의 이야기를 담은 30분짜리 드라마가 제작되기도 했습니다 ( https://youtu.be/UysvnI6DhMA).

Don wrote a book about the Sawi spiritual awakening. Titled Peace Child, that book became a best-seller which Don followed up by producing a 30-minute dramatic film ( https://youtu.be/UysvnI6DhMA ).

 

Don은 Sawi부족의 평화 체결 의식을 가리켜 “대속적 유추” (redemptive analogy)라고 부릅니다. 세계 각지의 선교사들에게 전통적 의식이나 부족의 신념, 전래 이야기와 같은 것들을 살펴보면서 그 속에 복음의 유추가 될 만한 것들이 있는지 찾아보라고 권하기까지 합니다. 그는 자신이 ‘대속적 유추’ 개념에 충실할수록 온 세계의 문화 속에 저마다 복음 전파의 촉매가 될 만한 요소들이 담겨있음을 발견하였다고 말합니다. 그런 식의 사고방식이 바로 시의적절한 선교 전략, 즉 ‘알 만한’ (the known)것을 사용하여 ‘알 수 없는’ (the unknown) 것을 가르치는 방법이라고 할 수 있습니다.

He began referring to the use of the Sawi peace-making ritual as a “redemptive analogy.” He encouraged missionaries around the world to look for cultural rituals, folk beliefs and tribal tales in which could be seen some parallel to crucial elements of the Gospel. As Don Richardson reflected on the “redemptive analogy” concept, he became convinced that cultures everywhere contained starting points for Gospel proclamation. Such thinking, of course, very much reflects the time-honored strategy of using the known to teach the unknown.

 

대속적 유추를 활용하는 것이 결코 신적 계시를 문화의 대용물로 전락시키는 일이 아닙니다. 문화적 전통은 결코 신적 영감에 따른 성서와 같은 수준의 것일 수 없습니다. 설교자와 교사들은 문화적 요소들을 갖고서 하나님의 유일한 계시인 성경 말씀이 더 잘 조명되고 이해되도록 할 뿐입니다.

The use of redemptive analogies does not reduce Divine Revelation to no more than those cultural parallels. Cultural traditions are not on the same level as inspired Scripture. Christian teachers and preachers simply use them to shine light on God’s unique revelation so it can be truly understood.

 

대속적 유추는 또한 여러가지 다른 신념체계들의 혼합물도 아닙니다. 바울이 아덴에서 “알지 못하는 신에게” 제단을 쌓고 경배하는 무리들에게 설교한 적이 있는데, 그런 식의 혼합주의적 태도를 의미하지 않습니다. 대속적 유추를 사용하는 이유는 성경의 진리를 사람들에게 친숙한 방법으로 전달하기 위함 입니다.

Using redemptive analogies is not a mixing of different belief systems any more than Paul mixed religions together when he based a sermon on an altar erected by the people of Athens to the “Unknown God.” The use of redemptive analogies do not mean all religions and ways of thinking have equal value. Rather, using redemptive analogies is simply a way of teaching biblical truth by starting with something familiar to people.

 

실제로 성경의 여러 곳에서 대속적 유추가 사용되고 있습니다. 성경이 기록될 당시 사람들은 대부분 가축을 키우거나 어부, 또는 농부로 지냈습니다. 그것이 바로 성경의 많은 이야기들이 농사짓는 일과 고기 잡는 일, 그리고 가축을 돌보는 일들을 소재로 하는 이유입니다. 복음서에 흔히 등장하는 예수님의 비유, 즉 “하나님의 나라는 마치…” 라는 말로 시작하는 비유들이 바로 그것입니다.

Actually, redemptive analogies are used throughout the Bible. People of Bible times raised domestic animals and were fishermen and farmers. Aren’t references to farming, fishing and the raising of domestic animals used in the Bible to explain divine truth? Jesus Himself used redemptive analogies or parallels, often saying, “The Kingdom of God is like . . .”

 

문화를 통한 비유와 해설을 예화처럼 활용하는 것이 결코 ‘다른’ 복음을 전하는 것이 아닙니다. 듣는 사람으로 하여금 결코 피상적이지 않으며, 자신들 나름의 구체적인 문화적 유비를 통해 전달되는 복음의 이야기에 대해 눈을 크게 뜨고 마음의 문을 활짝 열고 받아들이도록 하는 수단일 뿐입니다.

Using parallels or analogies from culture as illustrations does not mean we preach a different “gospel” in different cultures. It simply means that some of the most eye-opening and heart-unlocking illustrations may be culture-specific rather than universal.

 

KNB보도국

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